home » blog »
Print Bookmark Size small medium large

Weak bones in vegetarians?

You might have seen the recent news headlines proclaiming that “Vegetarian Diet Weakens Bones.” This headline, which was published by news sources all around the world, stemmed from an overview analysis (known as a “meta-analysis”) of nine published studies which compared the bone density of vegetarians and omnivores. From the way the news headline was written, you would think that the researchers had found compelling evidence that vegetarians had weaker bones, lower bone density, and increased risk of fracture. The research findings, however, found that vegetarians as a group had only a slightly lower bone density than omnivores and that this difference was neither clinically significant nor likely to result in increased fracture risk. Once again, the wise consumer is advised to look beyond the headlines and sort research facts from journalistic fiction.

The story for vegans (vegetarians who eat no flesh foods nor consume any animal products such as eggs or dairy) is a different issue. This new meta-analysis, as in previous individual studies, found that vegans exhibit significantly lower bone density than either vegetarians or omnivores. Vegans have also been noted to have lower body weight and reduced intakes of protein and calcium.

And what about the fracture risk of vegetarians and vegans? At the Center for Better Bones, our focus is on fracture risk, not bone density, and while this new study did not address fracture risk, other studies have done so. For example, in 2007, the large European EPIC–Oxford study reported the risk of fracture to be similar for meat eaters, fish eaters, and vegetarians, whereas vegans as a group had a 30% increased risk of fracture. I suspect that low body weight combined with sub-optimal intakes of protein, calcium, and bone-building minerals place vegans at higher risk of fracture, even though they, as other vegetarians, likely have a reduced acid load. This line of thinking is supported by the additional EPIC-Oxford finding that vegans who consumed more calories and at least 525 mg of calcium per day had a fracture rate nearly similar to egg- and milk-eating vegetarians and omnivores.


References:
Ho-Pham, LT, Nguyen, ND, Nguyen, TV. 2009. Effect of vegetarian diets on bone mineral density: A Bayesian meta-analysis. Am J Clin Nutr 90:1-8.

Appleby, P, Roddam, A, Allen, N and Key, T. 2007. Comparative fracture risk in vegetarians and nonvegetarians in EPIC-Oxford. Eur J Clin Nutr 61:1400-06.

Comments

July 31. 2009 10:27

Hi Susan....I was reading through your website and when I tried to access several of the articles in the column on the right...."articles by keyword"....it went to your blog on weak bones in vegetarians every time, no matter what key words I hit on. I tried it about six times and it always went back to that same blog entry. Is it my computer or is there a flitch in the website?

Thanks! :)
Diana

Diana Cramer

August 3. 2009 15:28

Hi Diana,

Good to hear from you.  All the links work from my computer--why not give it another try and let me know if you still have a problem.
Best wishes, Susan

Susan Brown

August 7. 2009 01:28

What about study where was compared vegan monks with average american women and there was no difference in bone density

andy

August 14. 2009 04:52

Hi Susan

Thanks for your interedting article.  I have been following a vegan diet for the past 5 years and my bone density has actually increased from being osteopenic 5 years ago to 98% of what is expected for my age.  

I had also been following a good excercise programme and I think the two together have improved my bones considerably.  

Thanks for all your advice.

Pam Egan-Wyer

Pam Egan-Wyer

August 25. 2009 20:07

Susan,
Here is a study that shows Vegan Buddhist nuns had the same bone density as meat-eaters.
http://www.sciencedaily.com/releases/2009/04/090416102302.htm

Both studies contradict each other and go to show us that there must be many more variables in diet and exercise that affect BMD that were missed in both the studies.
I am not a vegan, but have wondered if the alkaline increase in a vegan's diet would offset their decrease in protein and calcium.
warm regards, Santa Fe

Santa Fe

August 27. 2009 11:31

I wonder if it's not just the dietary component but also the stress component that's helping to keep their bone density adequate. How many stressed-out Buddhist nuns have you seen? Meditation and focus on inner peace probably does wonders for them.

Fenbeast

September 16. 2009 12:43

I was diagnosed with osteopenia 2 weeks ago - was naturally very upset.  The doctor immediatelly prescribed Fosavance (same as Fosamax) which I  am not going to take.  Your website and all the comments gives me hope ... I am doing a lot of reading about the bone subject now.  
Great to read positive comments  like yours, Pam Egan-Wyer
Elmarie de Kock

Elmarie de Kock

October 23. 2009 18:30

I have been a "virtual vegan" for 20 years. During that time I missed only one day of work due to illness. My physical flexibility and stamina are great. (I'm a ballroom dancer and a mountain climber.) My recent lab tests were not just acceptable, they were optimum. My bone density test rated me at the same level as omnivores my age (64). My new doctor was quite impressed, so I will continue to relish a wide variety of plant foods and avoid animal foods. (And take multi-minerals, by the way.) Apparently, veganism works for me. And for many of my friends.         Also, Dr. Susan, I am enjoying reading your book, The Acid Alkaline Food Guide. Thank you for having this helpful website.

Mary Lou Griffith

Add comment





Loading




Recent Posts